Kínos helyzet. Itt nem hivatkozhatunk Milton humorára vagy iróniájára – mert itt nem ironizál –, tehát mi sem engedhetjük meg az obszcén asszociációkat.
Ő akkor még nem tudta, hogy a szekularizáció nem áll meg a sokistenhit egyistenhitté alakulásával és nőietlenítésével, hanem folytatódik – ahogy folytatódott is a 18. században. Az elistennőtelenedés után előbb-utóbb jön az elistentelenedés.
Milton Sátánja hímnemű. A Bűn allegorikus nőalakja az apjának nevezi őt (1,727), és kiderül, hogy még a Halálnak is ő az apja; azonban az Ördög nagyobb léptékű, kozmikus nemi erőszakra is képes.
A Paradicsomban nincs idő, tehát nem működik az ok-okozatiság. Még. Így nem csoda, ha az emberek fellázadtak. Mi mást várhatunk, ha lázadás csak a lázadás utáni eszünkkel elkerülhető.
"Éva szerelmi vallomása és az első emberpár esti imája olyan lírai betétek, amelyek akár önállóan is megállják a helyüket – ezt jelzi a fordító döntése is, amikor a rím segítségével szinte észrevétlenül kiemeli őket az eposzi elbeszélésből."
Jézus vállalja a még fel nem lázadt Lucifer lázadása miatt megteremtett ember megváltását a bűntől, amelyet még nem követett el a még meg nem teremtett ember.