Hogyan születtünk? (3.)
Lucifer, a Menny szülötte
És mi van, ha a tudattalanjába száműzte a tudását, az élete kezdetének emlékeit, tehát belső hasítás történt – ahogy nálunk, embereknél is gyakran történik, ha kínos valamire emlékeznünk, vagy a célunk eléréséhez jobb nem emlékezni az igazságra?
A családegyesítés
…hogy ne kötözködj égi szellemekkel
Az idő csak a mi kényszerképzetünk – a halál környékén nincs kronológia.
A szent csatatér
Hadművészeti elv a Mennyországban
A vesztesé a menekülés szabadsága: harmatos mezőkön vágtat a tágas horizont felé, vagy zöldellő erdőkben bujkál illatos virágok között. Valamit valamiért.
Rímek az Elveszett Paradicsomban
"Éva szerelmi vallomása és az első emberpár esti imája olyan lírai betétek, amelyek akár önállóan is megállják a helyüket – ezt jelzi a fordító döntése is, amikor a rím segítségével szinte észrevétlenül kiemeli őket az eposzi elbeszélésből."
A feminista Milton
Női emancipáció a Paradicsomban
…hiszen élvezhetlek még téged is, / aki engem oly magasan felülmúlsz, / s te sehol nem találsz társat, aki / hozzád felér…
A vakok fénye
Egy másik vak óriás háromszáz évvel később olyan fény- és színáradattal üzent neki, ahogy Milton művéből ömlenek a színek és a fény:
Max Weber és az isteni kapitalizmus szelleme
Jézus közli, hogy átvállalja az adósságot, majd Atyjával Milton korának közgazdaságtudományi szaknyelvén rögzítik a tranzakció feltételeit.
Aki Lucifert teológiai vitákba kényszeríti
Milton kozmogóniájában Isten nem a semmiből teremtette meg a világot, hanem, az ősrobbanás utáni pillanat embrió Univerzumának őskáoszából, amelyben még nem váltak el a dimenziók, nem volt tér is idő, nem volt anyagszerkezet (vö: Stephen Hawking).
A Halál halála
A 3. énekben Isten kijelenti, hogy az emberi fajnak nem kell majd végleg elvesznie Ádám és Éva törvényszegése miatt, ha akad valaki, aki átvállalja a jóvátételt, és hajlandó meghalni az ügyért. Ki lesz az? Kínos csend az egész Mennyben,...
Monoteista dzsender
Isten és a kettévágott házastársi fotó
Az Elveszett Paradicsom első két énekében a narrátor nem mond Atyát, hanem Istent Istennek, Mindenhatónak vagy Égi Királynak nevezi. Isten csak a harmadik énekben lesz férfi, amikor megjelenik Jézus.
Az angyali seregek haditechnikája
Szóhosszúság és fordítási lehetőségek
Ha az agglutináló mámor a fordító szenvedélyévé válva eluralkodik a szövegen, akkor a munkából paródia lesz – viszont ha mértékkel és jó helyen sütjük el a nagy ágyút, akkor ott nagyot szól.
Ki ad engedélyt a múzsának?
A Pokol önrendelkezési joga
A fenti sorok ellenére remélhetőleg a 2. verzió igaz, tehát a Menny és a Pokol nem egyenrangú birodalmak saját külpolitikával és idegenrendészeti szabályokkal, hanem – ahogy a középkori miniatúra mutatja – a mennyei karhatalom odalent is azt csinál, amit
1   2 
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés