2025. 02. 14.
A mennyei frakciók
Uriel és a Sátán beszélgetése a Nap felszínén
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
A mennyei frakciók

 A harmadik énekben a Sátán angyalnak álcázza magát, hogy Urielt, a Napban őrködő főangyalt megtévessze, és kicsalja tőle az útmutatást az ember lakhelye felé. Remek szónoklatban méltatja Uriel nagyságát, mentegetőzik, amiért angyal létére elhagyta a Mennyet; kiválását az angyali karokból azzal indokolja, hogy kimondhatatlanul érdeklik őt Isten új alkotásai, az Univerzum és az ember, közelről akarja ezeket megismerni, hogy ezáltal még méltóbban dicsérhesse a Mindenhatót. A magas rangú Uriel megértő, és felmenti a kis angyalt a gyanú alól, hogy a kalandja felesleges kilengés lenne.

 

Faire Angel, thy desire which tends to know         3, 694
The works of God, thereby to glorifie                         695
The great Work-Maister, leads to no excess             696
That reaches blame, but rather merits praise             697
The more it seems excess, that led thee hither          698
From thy Empyreal Mansion thus alone,                     699
To witness with thine eyes what some perhaps          700
Contented with report hear onely in heav'n:           701

 

Jó angyal, az óhajod, hogy megismerd       3, 694

Isten művét, és ezáltal dicsérhesd                  695

a nagy Építőt, nem hibáztatandó                    696

kihágást jelent, de annyival inkább               697

az érdemedet dicséri, minél                          697

inkább kihágásnak látszik, ami                   698

az étheri házadból idevonzott                       699

így egymagadban, hogy saját szemed         700

legyen tanúja annak, aminek                        700

a Mennyben más a hírével beérné.             701

 

Uriel kétszer is kimondja: excess = felesleges, túlzás, kicsapongás, kilengés. Miért merül fel egyáltalán annak a lehetősége, hogy a Mennyben bárki feleslegesnek vagy túlkapásnak lássa a Teremtő műveinek közelről szemlélését? Márpedig felmerül, hiszen szerinte seems excess, tehát túlzásnak vagy szabályszegésnek látszik, és nyilván a menny lakói számára látszik annak, hiszen más nem tudhat a kirándulásról.

Lehetséges, hogy a lázadók Pokolra küldése után is van némi feszültség a Menny lakói között? Úgy tűnik, hogy az angyalok minimum  közönyösek, de inkább féltékenyek az emberekre, erre a náluk tökéletlenebb népségre, akik kései jöttmentként kerültek be az Úr kivételes kegyeibe. Miközben Rafael arkangyalról azt mondja a narrátor, hogy az emberek barátja (tényleg az, hiszen ő száll le az égből, hogy figyelmeztesse Ádámot a közelgő veszélyre, és egy teljes délutánt átbeszélget vele a lugasában), tehát miközben Rafael szereti az embereket, az angyalok tömegei talán ellenszenvvel nézik őket, és velük együtt a teljes Világegyetemet mint Isten tákolmányát.

 

Uriel

Julian P. Guffogg: Uriel arkangyal; ólomüveg, Lincoln katedrális, 2013, forrás itt.

 

Lucifer száműzése után is vannak a Mennyben frakciók. Uriel minden megnyilvánulása arra utal, hogy elvakultan csodálja a vadonatúj Kozmoszt, de semmi nem utal arra, hogy benne az embert is csodálná vagy szeretné. Michael, a Mennyek zord hadügyminisztere szigorú az emberekkel; a bűnbeesés után ő távolítja el őket a Paradicsomkertből. Viszont Rafael leül velük ebédelni, és tanácsokat ad nekik.

Az angyalok között is vannak jellemek, specializációk; ez látszik a pokolra jutottakon is, például Mammon már angyal korában is anyagias volt, már akkor, amikor földi értelemben anyag még nem is létezett:

 

                               (…) Mammon led them on,                   1, 678
Mammon, the least erected Spirit that fell                              679
From heav'n, for ev'n in heav'n his looks and thoughts         680
Were always downward bent, admiring more                        681
The riches of Heav'ns pavement, trod'n Gold,                      682
Then aught divine or holy else enjoy'd                                  683
In vision beatific (...)

 

Mammon vezette őket*; az, aki         1, 678 

a legkevésbé volt emelkedett                679

az Égből bukott szellemek között;         680

még a Mennyben is folyton lefelé          681

irányultak a gondolatai                          681

és a tekintete; jobban csodálta             681

a Menny útjainak a drágaságát,           682

az arany járdát, amelyen tapostak,      682

sem minthogy élvezte volna, ami          683

szent, isteni, s látványa üdvözítő.        684

*Mammon vezette az ördögök nemesfém-bányász brigádját.

 

Mammon

Mammon; George Frederic Watts festménye, 1885; forrás itt.

 

Vagy Mulciber, a kiváló műszaki, aki a Pokolban az ördögök parlamentjét tervezte, de már a Mennyben is építészmérnök volt.

 

                               (…) his hand was known         1, 732
In Heav'n by many a Towred structure high,               33
 

Az ő kezét már ismerték a Mennyben          1, 732

sok tornyos és magas konstrukcióról;              733

 

Martin

A Pandemonium, az ördögök parlamentje a Pokolban; John Martin festménye, 1841; forrás itt.

 

Aztán a parlamenti vitában kiderül, hogy Molok mániákusan önpusztító militaristaBeliál élveteg, renyhe és passzív, Mammon utilitarista szervező, Belzebub sumák szélkakas, Lucifer pedig egyszerre tragikus hérosz és kisstílű hazudozó.

Uriel arkangyal pedig rajong a Teremtésért, és mintha számon kérné a többi angyalon a hasonló elkötelezettséget. Ugyanakkor hízeleg neki a Mennyek belső vidékéről érkező PhD hallgató angyal lelkes érdeklődése.

Talán ezért is hagyta magát kijátszani – az emberiség az angyali frakciók szembenállásának áldozata. Ahol huzakodnak a védők, ott rés lesz a falon, és ott benyomul – John Milton.

 

Négyzetes kép a cikk elején és a Facebookon: Julian P. Guffogg: Uriel arkangyal; ólomüveg, Lincoln katedrális, 2013, forrás itt.

A versfordítások egyelőre munkaverziók.

A blog koncepciója itt olvasható.

 

               Horváth Viktor


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés