Ne bízz az áldozatban
Milton és a magyar közélet
Milton nagyon ráérzett: a Paradicsomban még nem akartunk áldozatok lenni, mert tudtuk, hogy bármi is történt körülöttünk, annak valamiképpen okai vagyunk (legyen ez Trianon, vagy akár egy kedves vezető uralomra jutása).
A sötét oldal
Az Ördög csillagászati kalandja
Ez ad olyan GPS-t a Sátánnak, amellyel képes a komplex mozgásra az őrült menekülés közben úgy, hogy még a szerző tévedését is képes korrigálni, és elkerülni az Északi-sarkot, ha ott éppen nyár van – ha már a narrátor azt mondta, hogy ott járt.
Hogyan születtünk? (3.)
Lucifer, a Menny szülötte
És mi van, ha a tudattalanjába száműzte a tudását, az élete kezdetének emlékeit, tehát belső hasítás történt – ahogy nálunk, embereknél is gyakran történik, ha kínos valamire emlékeznünk, vagy a célunk eléréséhez jobb nem emlékezni az igazságra?
"Eztet"
Ki tette ki azt az idézőjelet?
Aki készakarva rongálja a nyelvet, az a helyzetét még a szándékosság otromba jelzésével is kénytelen  súlyosbítani. A lejtőn nincs megállás.
Rím
A rímet egy barbár kor találmánynak nevezi, és ez jogos, mert az akusztikai játékot a törzsi világ művészetéből szívta magába a középkor, de mégsem jogos, mert a középkori Európa művészete már egyáltalán nem barbár.
A családegyesítés
…hogy ne kötözködj égi szellemekkel
Az idő csak a mi kényszerképzetünk – a halál környékén nincs kronológia.
A félelem a változástól
A diktátor félelmének mély és végső oka éppen az, ami a korlátlan hatalom megszerzésébe hajszolja bele őt: a traumatizált és szeretethiányos gyerekkor borzalma és belső bizonytalansága. Erős vezér nincs.
Adamantin
Babits korában az olvasók úgy ismerték Elveszett Paradicsomot, ahogy mi a kortárs mítoszainkat ismerjük (Szupermen, Pókember, Batman, Harry Potter), tehát nagyon.
Attenborough a Paradicsomkertben
Szoft horror az ártatlanság korában
Egyáltalán hogy kerül be az ártás lehetősége a Paradicsomkertbe – már a Sátán akciója előtt?
Ádám kronizmusa és az anakronizmus
A kutatás mint fenyegetés az Elveszett Paradicsomban
Ádám tagadja, de hát a tagadás csak tag-adás, amely a furcsa kis nem bővítménnyel pusztán a tagadott dologhoz fűződő viszonyunk bonyolultságát jelzi.
Bukásra teremtve
és teremtésre buktatva
A Paradicsomban nincs idő, tehát nem működik az ok-okozatiság. Még. Így nem csoda, ha az emberek fellázadtak. Mi mást várhatunk, ha lázadás csak a lázadás utáni eszünkkel elkerülhető.
Rímek az Elveszett Paradicsomban
"Éva szerelmi vallomása és az első emberpár esti imája olyan lírai betétek, amelyek akár önállóan is megállják a helyüket – ezt jelzi a fordító döntése is, amikor a rím segítségével szinte észrevétlenül kiemeli őket az eposzi elbeszélésből."
1   2   3 
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés