Ennek a cikknek a hősei úgy jelképesek, ahogy a szomszédban a nyomorult agresszió és a kitalálói is megtalálják közöttük a maguk jelölőit. Az allegorikus hősök: a Sátán, a Bűn és a Halál – ez a pokoli szentháromság Miltonnál; és a tagjai éppúgy vérségi rokonságban állnak egymással, ahogy az égi Szentháromság tagjai.
A 2. énekben vagyunk; az Ördög megkapta a felhatalmazást a Pokol országgyűlésétől a küldetésére, elindult, megérkezett a Pokol kapujához, most ki akar jutni rajta, de a kaput két lény őrzi, és ezek olyan rettenetesek, hogy attól még a Főgonosz is elképed. Egyikük felül szép nő, ám derék alatt kaotikus ősvilági szörnyeteg, másikuk pedig:
A másik alak 2,666
– ha alaknak lehet nevezni azt 667
az alakot, akinek nincsenek 667
megkülönböztethető részei, 668
ízületei, végtagjai; vagy ha 668
szubsztanciának lehet nevezni azt, 669
ami árnynak tűnik (mert a jelenség 669
mintha mind a két dolog lenne egyben) –, 670
sötéten állt, akár az éjszaka, 670
és tüzes volt, akár tíz fúria, 671
iszonytató volt, akár a Pokol (…) 671
A Sátán természetesen hozzá is szónoklatot intéz, ami így végződik:
Retire, or taste thy folly, and learn by proof, 2, 686
Hell-born, not to contend with Spirits of Heav’n. 687
Félre! Vagy megkóstoltatom veled 2,686
a tébolyodat, és tapasztalatból , 686
fogod megtanulni, Pokol szülötte, 687
hogy ne kötözködj égi szellemekkel. 687
Mert az Ördög még mindig a Menny lakójának tekinti magát – száműzöttnek, akinek joga van erőszakkal visszaszerezni, amit elvesztett. De miért mondja a másiknak, hogy Pokol szülötte? Még azt sem tudja, hogy kicsoda, elvileg ő is lehet száműzött. Ekkor a felül nő kiméra kettejük közé veti magát, hogy megakadályozza az összecsapásukat, és így kiabál:
O Father, what intends thy hand, she cry'd, 2,727
Against thy only Son?
Ó, apám – kiáltotta –, mit cselekszik 2,727
a kezed az egyetlen fiad ellen? 728
Majd ahhoz a másikhoz fordulva:
What fury O Son, 2,728
Possesses thee to bend that mortal Dart 729
Against thy Fathers head?
Fiam, milyen düh szállt meg, hogy halálos 2,729
dárdád atyád fejének szegezed? 730
Tehát a nő-szörnyeteg a Sátán lánya, a másik alak pedig a fia lenne. A Sátán értetlenkedik, szerinte neki nincs családja, erre a kiméra felfrissíti az emlékezetét: a titkos születése a mennyei nagygyűlésen történt, ahol Isten kisfőnökké nevezte ki Jézust, és ezért Lucifer megsértődött:
(…) thy head flames thick and fast 2,754
Threw forth, till on the left side op'ning wide, 755
Likest to thee in shape and count'nance bright, 756
Then shining Heav'nly fair, a Goddess arm'd 757
Out of thy head I sprung;
(…) fájás lepett meg; a tekinteted 2,753
elhomályosult, és szédülve úszott 753
a sötétségben, közben a fejedből 754
sűrű láng tört elő, majd szélesen 755
felnyílt bal odalt, s egy hozzád hasonló 755
formájú, ragyogó tekintetű 756
tünemény, egy fényes, mennyei tündér, 757
fegyveres istennő szökkent elő 757
a fejedből.
Athéné születése – feketealakos görög vázakép az ie. 6. századból
Ráismerünk a görög mítoszra: Zeusz főisten fejéből kipattan Pallasz Athéné. Csakhogy itt Lucifer szülte meg a Bűnt – abban a pillanatban, amikor belül elvesztette hűségét Istenhez. Aztán:
Becam'st enamour'd, and such joy thou took'st 2,765
With me in secret, that my womb conceiv'd 766
A growing burden.
Szerelmesemmé váltál, és titokban 2,765
úgy élveztél, hogy a méhem növekvő 766
terhet fogant.
Tehát Lucifer – még mennyei angyalként – teherbe ejtette a lányát. Kitört a háború, Luciferék vesztettek, lezuhantak, a Bűn odalent megszülte a Halált, aki – hogy az incesztus körbeérve maradéktalan legyen –, azonnal:
And in embraces forcible and foule 2,793
Ingendring with me (…)
(…) s meghágva, mocskos párzásban megejtett. 2,793
Tehát a Bűn a Halál anyja és testvére, mindkettőjük apja az Ördög – illetve a Halálnak a nagyapja is. Nem ismert rá a családjára egyből, ennek ellenére valahogy mégis ismerte gyermeke-unokája születési adatait, hiszen valamikor úgyis megismeri. Az idő csak a mi kényszerképzetünk – a halál környékén nincs kronológia.
Képek a cikk elején és a Facebookon: Athéné születése – feketealakos görög vázakép az ie. 6. századból. Forrás itt.
A versek egyelőre munkaverziók.
Az egész blog koncepciója itt olvasható.
Horváth Viktor