A Sátán és a parlamenti illem
Viszont a SAT igénél nem tudjuk eldönteni, hogy a hősünk leült, vagy simán csak ült.
Egy antik hely
Homérosz megidézése az Elveszett Paradicsomban
Antik istenből keresztény ördög.
A nagy királynő problémái
Aki engem nem ismert, az nem ismert.
A vasfüggöny mögül
Augusztusban kerül a boltokba.
"Eztet"
Ki tette ki azt az idézőjelet?
Aki készakarva rongálja a nyelvet, az a helyzetét még a szándékosság otromba jelzésével is kénytelen  súlyosbítani. A lejtőn nincs megállás.
Rím
A rímet egy barbár kor találmánynak nevezi, és ez jogos, mert az akusztikai játékot a törzsi világ művészetéből szívta magába a középkor, de mégsem jogos, mert a középkori Európa művészete már egyáltalán nem barbár.
Mózes potens botja
és a felajzott szarvú Akhilleusz
Kínos helyzet. Itt nem hivatkozhatunk Milton humorára vagy iróniájára – mert itt nem ironizál –, tehát mi sem engedhetjük meg az obszcén asszociációkat.
Rímek az Elveszett Paradicsomban
"Éva szerelmi vallomása és az első emberpár esti imája olyan lírai betétek, amelyek akár önállóan is megállják a helyüket – ezt jelzi a fordító döntése is, amikor a rím segítségével szinte észrevétlenül kiemeli őket az eposzi elbeszélésből."
A Winchmore-i kaland
1937-ben még közeli és természetes volt Jánosi Gusztáv nyelve, az emberek olvasták Miltont, hiszen a kisszínes bulvárhírek utalgatnak a műveire.
A feminista Milton
Női emancipáció a Paradicsomban
…hiszen élvezhetlek még téged is, / aki engem oly magasan felülmúlsz, / s te sehol nem találsz társat, aki / hozzád felér…
A Halál halála
A 3. énekben Isten kijelenti, hogy az emberi fajnak nem kell majd végleg elvesznie Ádám és Éva törvényszegése miatt, ha akad valaki, aki átvállalja a jóvátételt, és hajlandó meghalni az ügyért. Ki lesz az? Kínos csend az egész Mennyben,...
A pogány Múzsa és a Szentlélek ökumenéje
Én vagyok a hegyen, vagy a Múzsa van a hegyen?
Ne terheljük Kalliopé múzsát az invokáció értelmezésével – csináljuk meg mi.
1   2 
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés