Moloch eszetlen öngyilkos terve után Beliál azt javasolja, hogy semmit ne csináljanak, csak várjanak, és így idővel a szervezetük majd hozzászokik a Pokol extrém klímájához. A harmadikként felszólaló Mammon érdekes, ambivalens programmal áll elő. Még a szimpátia is megkísért bennünket – legvégül mintha az élhető társadalom vízióját rajzolná meg. Persze először is elveti azt a lehetőséget, hogy behódoljanak az Istennek, ezáltal kapjanak kegyelmet, megbocsássanak nekik, és így jussanak vissza a Mennybe. Mert:
(…) how wearisom 2, 247
Eternity so spent in worship paid 248
To whom we hate.
Milyen fárasztó, hogy úgy töltsük el 2, 247
az öröklétet, hogy azt kell imádnunk, 248
akit utálunk.
Tehát ő sem tagadja meg ördög voltát. Ez után még nála is feltűnik némi önpusztítás, ha nem is olyan könyörtelen erővel, mint Molochnál.
(…) but rather seek 252
Our own good from our selves, and from our own 253
Live to our selves, though in this vast recess, 254
Free, and to none accountable, preferring 255
Hard liberty before the easie yoke 256
Of servile Pomp.
(…) Inkább keressük 252
a saját javunkat saját magunktól; 253
a magunkéból élni önmagunknak, 254
még ebben a nagy hanyatlásban is; 254
felelősségre vonhatatlanul, 255
függetlenül; jobban szeretve ezt 255
a szabadságot, még ha nehéz is, 256
mint a szervilis pompa könnyű jármát. 257
Itt felébred a gyanúnk, hogy a szöveget egy olyan szabadságharcos diktálta, aki éppen ráveszi a népét, hogy a jólétet cserélje el a felelősség nem vállalásával: szabadság = nem a miénk a felelősség, tehát mindenért más a hibás.
Szabadságharcos, forrás itt.
Most jön a konvergencia-elmélet. A 70-es években, a létező szocializmus fénykorában, amikor a nyugati értelmiségben még itt-ott megvolt kommunista utópia pozitivista illúziója (ők könnyen ábrándoztak ilyesmiről onnan a vasfüggönyön túlról), tehát a 70-es években megjelent nyugaton a konvergencia-elmélet. Ennek lényege, hogy a szocialista országok és a kapitalista országok fejlődése összetart; a szocialisták átveszik a piacgazdaság egyes elemeit (tényleg volt ilyen), a kapitalisták pedig átveszik a szociális érzékenységet és a gazdasági tervezést (ilyen is volt), végül pedig az általános jólétben eltűnik a két világrend közti különbség.
To found this nether Empire, which might rise 296
By pollicy, and long process of time, 297
In emulation opposite to Heav'n. 298
(…) megalapítani a birodalmat 296
idelent; mely okos politikával 297
felemelkedhet, és majd hosszútávon 297
a Menny méltó ellenpólusa lesz. 298
Brezsnyev, Kádár és a többiek persze ezt elutasították, holott rájuk nézve volt hízelgő a kiegyenlítődés lehetősége. A fenti részletben viszont nem a defektes verzió utasítja el a nála boldogabbak javaslatát, hanem éppen fordítva: a Pokol akar a Menny olyan alternatívája lenni, ahova esetleg majd disszidálnak az angyalok.
És most következik az a rész, ahol meginog a gonoszság, bennünket pedig megkísért a szimpátia.
(…) when great things of small, 258
Useful of hurtful, prosperous of adverse 259
We can create, and in what place so e're 260
Thrive under evil, and work ease out of pain 261
Through labour and indurance. (…)
(…) This Desart soile 270
Wants not her hidden lustre, Gemms and Gold; 271
Nor want we skill or Art, from whence to raise 272
Magnificence;
(…) kicsiből 258
nagyot, az ártalmasból hasznosat, 259
a károsból gyümölcsözőt teremtünk 260
magunknak rossz feltételek között is 261
akárhol: a romlás virágaként. 261
Kényelmet hozunk létre fájdalomból 261
kitartással, munkával. (…)
(…) Ez a sivár föld 270
nincs híján a lappangó csillogásnak; 271
aranynak, drágakőnek, és mi sem 271
látunk szükséget a szakértelemben, 272
tudományban, hogy nagyszerűt teremtsünk. 272
Ez a bukott angyal nem akarja visszahódítani a Mennyet, hiszen azt úgysem lehet, de ha lehetne, akkor sem lenne benne köszönet. Itt már nem hárítja át a bukásuk felelősségét másokra, sem a győztes birodalomra, sem a maga birodalmának vezéreire – egyáltalán nem érdeklik őt valódi vagy elképzelt sérelmek, nem rágódik a múlton, hanem előre néz. Ezt mondja: az adott lehetőségekből hozzuk ki a lehető legjobbat. Ne kívülre nézegessünk, ne másokat okoljunk, ne a múlton merengjünk, ne készüljünk háborúra. Neki nincs szüksége olyan vezérre, akinek minden mondatában ott van a harc, a csata, a háború, a küzdelem, a sértettség, ellenben igénye van az önmagával való szembesülésre, a reflektivitásra.
(…) All things invite 278
To peaceful Counsels, and the settl'd State 279
Of order, how in safety best we may 280
Compose our present evils, with regard 281
Of what we are and were, dismissing quite 282
All thoughts of warr: ye have what I advise. 283
Minden békés tervekre hív, s a rend 278
megállapodott helyzetére, melyben 279
a legjobban és biztonságosan 280
simítjuk el a mostani bajunkat 281
tekintetbe véve, hogy mik vagyunk, 282
mik voltunk, hol vagyunk; s leszámolunk 282
a háború minden gondolatával. 283
Hallottátok; én ezt tanácsolom. 283
Országos szinten megfogadásra ajánlott javaslat. A szabadságharcos Lucifernek nem tetszett.
Mammon Louis Le Breton metszetén Jacques Collin de Plancy Dictionnaire infernal (A Pokol lexikona) című könyvének 1863-as kiadásában, forrás itt.
A blog koncepciója itt olvasható.
Horváth Viktor
Felhívás
Vegyen részt tréfás nyereményjátékunkban. Keressen a mai közéletben a túlvilági országgyűlés karaktereinek megfeleltethető magyar vagy külföldi politikust, médiaszemélyiséget stb. – tehát egy-egy közismert embert, akiknek jellemére ráillenek az egyes felszólalók programjai. A kommentmezőbe írt tippeket a Paradise Lost Nyereményjáték Elbíráló Ispáni Hivatal (PLNyEIH) által kijelölt különleges zsűri bírálja el. A játék nyertesei sorsoláson vesznek részt. Első díj: az Elveszett Paradicsom új kiadásának egy dedikált példánya. Második díj: 1 db Zeppelin léghajó.
A sorozat következő része: Belzebub.