Miltont többször is csaláson értük. Illegálisan utazott az időben, amikor a 20. századi kozmológiai elméletekből kilopta a sötét anyagot, hogy az eposzának Istene abból teremthesse meg az Univerzumot (2, 916), és szintén határt sértett, amikor utánozva egy 21. századi közép-európai kisország parlamentjét – ahol a diktátor az emberei indítványának álcázza a saját terveit –, Lucifer az alvezérével, Belzebubbal összejátszva terjeszti visszautasíthatatlan indítványát a Pokol országgyűlése elé. Bár a Mester efféle stiklijeit akár látnokságnak is tekinthetjük. És most ismét megkísért bennünket a gyanú: Milton figyel bennünket.
Az ötödik énekben Rafael arkangyal elmeséli Ádámnak a túlvilág történelmét az angyalok lázadásával és a mennyei háborúval. Kiderül, hogy hajdan (tegnap vagy százmillió esztendeje) Isten gyűlésbe hívta az angyali seregeket, és bejelentette, hogy a Fia lesz ezentúl az ő legfőbb képviselője, helyettese, mintegy a Menny kormányzója, akinek hatalma megegyezik a sajátjával. Lucifer, aki Isten után a leghatalmasabb hadúr volt a Mennyben, az angyalok harmadának hűbérura, sérelmezte a döntést, ezért a gyűlést követő éjszakán utasította Belzebubot, rangban utána következő alvezérét (itt még ő is fényes angyal volt), hogy másnap hajnalban a joghatósága alá tartozó angyalok bontsanak tábort, és kövessék őt az északi birtokán emelt várába. Így érvel Belzebubnak:
new Laws thou seest impos'd; 5, 679
New Laws from him who reigns, new minds may raise 680
In us who serve, new Counsels, to debate 681
What doubtful may ensue;
Látod, hogy új törvényt szabtak ki ránk; 5, 679
új törvény az uralkodótól: új cél 680
ébredhet bennünk, ’kik szolgáljuk őt, 681
és új tervek, hogy mindezt megvitassuk, 681
és a kétes következményeket. 682
Lucifer itt még óvatos, de már kidolgozta az agymosás eszközeit: konzultálni akar a híveivel. Nem lázít nyíltan, csak a kétségeiről beszél.
Tehát megérkeznek északra, Lucifer várába – most jön a konzultáció.
![]()
Harry Anderson: A konzultáció, 1950, forrás itt.
For thither he assembl'd all his Train, 5,767
Pretending so commanded to consult 768
About the great reception of thir King, 769
Thither to come, and with calumnious Art 770
Of counterfeted truth thus held thir ears. 771
Oda gyűjtötte egybe az egész 5, 767
kíséretét, és azt tettette, hogy 768
parancsa van a konzultációra 768
királyuk díszfogadása miatt, 769
’kit odavárnak. A meghamisított 770
igazságot mesteri rágalommal 771
előadva így ámította őket: (…) 771
Még érdekesebb az, amivel a híveinek indokolja a félrevonulást és a konzultációt. Azt mondja, hogy a királytól, azaz Istentől kapott parancsot a távozásra, (nem kapott), hogy a birtokán megszervezhesse a frissen kinevezett Messiás fogadását, aki hamarosan oda fog jönni (nem fog).
Egy józan angyal számára elképzelhetetlen, hogy a vezére valótlanságot mondjon; főleg, hogy Istenről mondjon ilyet. Ezért működik a hazugság. Aztán ha már behúzta az embereit a csőbe, színt vall. A nyílt uszítás következik – konzultációval.
![]()
Norman Catherine: Konzultáció, 1992, forrás itt.
This onely to consult how we may best 5, 779
With what may be devis'd of honours new 780
Receive him coming to receive from us 781
Knee-tribute yet unpaid, prostration vile, 782
Too much to one, but double how endur'd, 783
To one and to his image now proclaim'd? 784
Most csak ezért konzultálunk: hogyan 5, 779
tudnánk egy új és jól kidolgozott 780
tiszteletadással fogadni őt, hogy 781
még el nem térdelt térdhajtásainkat 782
fogadja: ócska megalázkodást, 782
olyat, ’mit még egynek is sok megadni. 783
De megduplázva hogy lehet kibírni? 783
Egynek, s a bejelentett másolatnak? 784
Ügyel, hogy se Isten, se a Fia nevét ne ejtse ki: egynek, duplázásnak vagy másolatnak nevezi őket – azért az elegáns gúnyt és a virtuóz retorikát nem vitathatjuk tőle el.
Megvolt a sugalmazás majd az uszítás, ezzel felépítette a számára használható valóságot, a hívei már gyűlölik a királyt: Nehogy már a Roxfortban mondják meg, hogy mi mit csináljunk itt, a Mágia Ügyi Minisztériumban.
Beszéddel teremtette meg a helyzetet mind a maga, mind a hallgatói képzeletében. Ha megvan a helyzet, jöhet az indítvány, a módszer a helyzet megoldására.
But what if better counsels might erect 5, 785
Our minds and teach us to cast off this Yoke? 786
Will ye submit your necks, and chuse to bend 787
The supple knee? ye will not, if I trust 788
To know ye right
De mi van, ha ügyesebb gondolat 5, 785
ad célt nekünk, s az talán megmutatja, 786
hogyan dobhatjuk le ezt az igát? 786
Fejet hajtotok, és a ruganyos 787
térdhajtás mellett döntötök? Nem így lesz, 788
ha hihetem: ismerlek titeket, 789
![]()
Nemzeti konzultáció; forrás itt.
Honnét tudta John Milton mindezeket? Honnét tudta, hogyan kezd hozzá az egység szétdúlásához egy autokrata, és mi a technikája a hatalom megszerzéséhez? Nem igazán hiszünk a látnoki erővel felruházott költő képében – elég, ha két dolgot tudunk. Milton közeli munkatársa volt Oliver Cromwellnek, aki a forradalom vezéréből gyorsan zsarnokká nőtte ki magát. Látta őt. Továbbá jól ismerte az ókori görög és római történetírókat, akik államaik minden hatalomváltását precíz gonddal feljegyezték. Tehát tudta, hogy a teljhatalomra törő tébolyultaknak néhány egyszerű eszköz elég a célhoz.
1. Adj a népnek ellenségképet, érezze magát a nép megtámadottnak és igazságtalanság áldozatának; mindig féljenek valamitől. 2. Konzultálj a néppel, mintha a véleménye érdekelne, de már a tanácskozás témája is az ellenség legyen. Nem a konzultáció eredménye számít, hanem hogy bevond őket a témába, és ellenségben gondolkodjanak.
Mindez pont ugyanolyan volt az ókorban, a középkorban, Milton korában, a 20. században és a 21. században. Mert a lakosság jobban szereti áldozatnak látni magát, mint vállalni a felelősséget a saját sorsáért. Hát innen tudta Milton.
Ezer szerencse, hogy a magyar népnek soha nem volt igénye efféle vezetőre.
![]()
Ahonnan John Milton lopott; forrás itt.
Négyzetes kép a cikk elején és a Facebookon: Norman Catherine: Konzultáció, 1992, forrás itt:
A blog koncepciója itt olvasható.
Horváth Viktor