Hajlamosak vagyunk a saját állapotunkat tekinteni természetesnek; azt hisszük, hogy ha mi, emberek nők és férfiak vagyunk, akkor a biológiai nemek léte, az ivaros szaporodás az életre jellemző működés. Nem így van. A Földön az élőlények 2-3 milliárd éven át ivartalanul szaporodtak; az élet nem ismerte a nemeket, és a ma élő állatfajok egyharmada is hermafrodita, tehát hím és nőstény ivarszerveik is vannak, párzáskor az egyedek kölcsönösen termékenyítik meg egymást.
Párzó éti csigák. Forrás itt.
John Milton a 17. században élt, semmit nem tudott Darwin és Dawkins elméleteiről, genetikáról és archeológiáról – mégis valahogy ráérzett.
Az eposzban Rafael arkangyal beszél az angyalok közösüléséről (1, 620-29), de a nemükről nem beszél, csak sejtjük, hogy vannak nő és férfi angyalok, illetve tudjuk, hogy fontosabb tényezők a férfiak. Isten, Lucifer, Jézus hímneműek (az utóbbi néhány ezer évünk szigorúan patriarchális), a Bűn allegorikus alakja nő, a Halál férfi, a Káosz szintén, az Őséjszaka nő; illetve sok túlvilági szellem neme meghatározhatatlan, vagy ingadozik.
Az első énekben elvonulnak előttünk a Pokol főrendjei – ők mind ókori istenek –; tizenkét rettenetes démont sorol fel a narrátor történetükkel és fontosabb jellemzőikkel; így lépnek elénk Baál és Astarót.
With these came they, who from the bordring flood 1, 419
Of old Euphrates to the Brook that parts 420
Egypt from Syrian ground, had general Names 421
Of Baalim and Ashtaroth, those male, 422
These Feminine. For Spirits when they please 423
Can either Sex assume, or both; so soft 424
And uncompounded is thir Essence pure, 425
Not ti'd or manacl'd with joynt or limb, 426
Nor founded on the brittle strength of bones, 427
Like cumbrous flesh; but in what shape they choose 428
Dilated or condens't, bright or obscure, 429
Can execute thir aerie purposes, 430
And works of love or enmity fulfill. 431
(…) és velük jöttek, akiket 1, 419
az ősi Eufrátesz határfolyamtól 420
az Egyiptomot és a szír vidéket 421
elválasztó folyóig általában 420
Baálnak és Astarótnak mondanak; 422
az egyik hím-, a másik nőnemű. 423
Mivel a szellemek tetszés szerint 423
akármelyik nemet felölthetik, 424
vagy mindkettőt; oly lágy és vegyületlen 425
a finom lényegük; nem köti meg, 425
nem béklyózza végtag vagy ízület, 426
és nem a csontok merev ereje 427
az alapja, ahogy a lomha húsé, 428
de a maguk választotta alakban 428
– ez lehet sűrített, kitágított, 429
ragyogó vagy sötét – a légies 429
szándékaikat véghez vihetik; 430
és a szeretet vagy a gyűlölet 431
munkáját így beteljesíthetik. 431
Baál termékenységisten temploma Palmyrában (Szíria); forrás itt.
Ha a bukás után a Pokolra jutott angyalok ördögökként is megtartották nemüket illetve transzneműségüket, akkor ez a két karakter már a Mennyben is nemváltó volt. Milton virágoskertje hatalmas.
Az éti csiga hermafrodita, a búza önmegtermékenyítő, a bohóchal és a muréna képes a nemváltásra, a futógyíkok szűznemzéssel szaporodnak. Nem lehetséges, hogy a férfi és a nő szavaink csak nyelvi játékok?
Négyzetes kép a cikk elején és a Facebookon: Baál termékenység- és viharisten az ugariti Rasz-Samrából. Sisakján bikaszarvak, lába alatt a föld és víz (a termékeny föld szimbóluma), bal kezében villám. Sztélé; i. e. 1900–1550. Forrás itt.
A blog koncepciója itt olvasható.
Horváth Viktor