Babits Mihály írt egy verset az Első Világháború végén, után: Zsoltár férfihangra.
A költemény utolsó szakasza így néz ki:
… és nem sejted hogy véletleneid belőled fakadnak,
és nem tudod hogy messze Napokban tennen erőd
ráng és a planéták félrehajlítják pályád előtt
az adamant rudakat.
Az adamant mitikus anyag; a törhetetlenség, áthatolhatatlanság jelképe, illetve inkább az emberi képességekkel ki nem kezdhető, le nem írható minőségé. Olyan anyag, ami túlvilági reaktorban készül, és túlvilági erők féken tartására, túlvilági szerkezetek rögzítésére alkalmas.
A Paradise Lost szövegében nyolc alkalommal kerül szóba – többnyire a lázadó angyalokkal, a Pokollal és az alvilági erőkkel összefüggésben.
Az első énekben Lucifer bukásáról van szó:
(…) Him the Almighty Power 44
Hurld headlong flaming from th' Ethereal Skie 45
With hideous ruine and combustion down 46
To bottomless perdition, there to dwell 47
In Adamantine Chains and penal Fire, 48
Who durst defie th' Omnipotent to Arms. 49
A Végtelen Erő az Éther-Égből 44
égve, fejjel előre vágta le, 45
lángolva, irtózatos pusztulásban 46
a feneketlen kárhozatba, hogy 47
ott éljen, adamantin láncokon, 48
a büntetés tüzében; Ő, aki 48
fegyvert fogva merészelte kihívni 49
a Mindenhatót.
A második énekben a Sátán így beszél a seregéhez:
(…) Our prison strong, this huge convex of fire, 434
Outrageous to devour, immures us round 435
Ninefold, and gates of burning Adamant 436
Barr'd over us prohibit all egress.
(…) a börtönünk erős. A tűz hatalmas 434
íve szörnyűségesen nyel magába, 435
kilencszeresen bekerít, s a ránk zárt, 435
lángban álló adamantin kapuk 436
letiltanak bármilyen kiutat. 437
Aztán amikor az Ördög mégis szeretne kijutni a Pokol kapuján, kiderül, hogy tényleg úgy van, ahogy mondta:
(…) at last appeer 643
Hell bounds high reaching to the horrid Roof, 644
And thrice threefold the Gates; three folds were Brass, [ 645 ]
Three Iron, three of Adamantine Rock, 646
Impenetrable, impal'd with circling fire, 647
Yet unconsum'd.
(…) Végre 643
feltűnnek a Pokol határai, 644
magasra nyúlva, a szörnyű tetőig; 644
a kapu háromszor háromszoros volt: 645
három réteg a bronz, három a vas, 646
három az adamant anyagú szikla 646
kiolthatatlan lángokkal övezve. 647
A Sátán adamantin fegyverzetben a Pokol adamantin kapujában a Bűn és a Halál allegorikus alakjaival tárgyal a kijutásról – William Hogarth festménye 1735-ből.
A hatodik énekben Rafael arkangyal elmeséli Ádámnak a hajdani mennybéli háborút. Itt teljes fegyverzetben, még angyalként tűnik fel a lázadók fővezére.
before the cloudie Van, 107
On the rough edge of battel ere it joyn'd, 108
Satan with vast and haughtie strides advanc't, 109
Came towring, armd in Adamant and Gold; [ 110 ]
(…) A sötétlő 106
előőrsök közül, a még be nem zárt 107
harcrend egyenetlen arcvonalából 108
dölyfös, óriás léptekkel előjött 109
a Sátán, toronyként felmagasodva, 110
arany és adamantin fegyverekben. 110
A fegyvereit tartó Sátán Jean Pierre Simon és Richard Westall metszetén, 1794
Később kiderül, hogy a Sátán hatalmas körméretű pajzsa tízrétegű adamantinból van, és az Istenhez hűséges angyali seregek páncélzata is ez az anyag.
A tizedik ének 318. sorában a Bűn és a Halál allegorikus alakjai adamantin kapcsokkal rögzítik a Pokol és az evilág között épített széles és kényelmes hidat.
Babits korában az olvasók úgy ismerték Elveszett Paradicsomot, ahogy mi a kortárs mítoszainkat ismerjük (Szupermen, Pókember, Batman, Harry Potter), tehát nagyon.
Így magyarázkodás nélkül (nem úgy, ahogy ez a cikk csinálja) értelmezhették Babits transzcendens távlatokat sejtető költeményének a végét a felszabadulás, a saját sorsát – ha tetszik, üdvösségét – irányítani képes ember lehetőségeinek kozmikus metaforájaként. Az eredetünk egy az égi mechanizmuséval; az bennünk van, mi benne vagyunk – ahogy Stephen Hawking és a mai kozmológusok világmodelljeiben is –, tehát meg lehet csinálni, nyugalom.
Babits Mihály – Basch Edit olajfestményének részlete, 1932
Kép a cikk elején és a Facebookon: A Sátán a pajzsával – részlet William Blake vázlatkönyvéből, 1800 körül.
A versfordítások egyelőre munkaverziók.
Az egész blog koncepciója itt olvasható.
Horváth Viktor