Harmadik ének eleje. Isten látja, hogy a Sátán be fog hatolni a Teremtett Univerzumba, és az ember el fog kárhozni. Jézussal megállapodnak a megváltás technikai részleteiben, aztán Isten felszólítja az angyalokat, hogy Jézust is úgy tiszteljék, ahogy őt.
Miért kell ezt külön mondania? Hiszen az angyalok nyilván tisztában vannak a Szentháromsággal, tudják, hogy a három istenség lényegében egy, tehát a némileg eltérő funkcióik mellett egyenrangúak; és akik ezzel nem értettek egyet, azokat már száműzték a Pokol nevű büntetőtelepre.
(…) But all ye Gods, 3, 341
Adore him, who to compass all this dies, 342
Adore the Son, and honour him as mee. 343
De ti, istenek, imádjátok Őt, 3, 341
aki meghal, hogy keresztülvigye 342
mindezt. Imádjátok Őt, a Fiút, 343
és úgy tiszteljétek, ahogyan engem. 343
Angyali karok. Részlet a firenzei Keresztelő Szent János kápolna kupolamozaikjáról; 13. század.
Milton rendszerében az angyalok azt is tudják, hogy az Atyának nincs felesége, tehát Jézusnak se édesanyja, se mennybéli születési dátuma, Jézus időtlenül létezik, és nemcsak lényege, de kora is megegyezik az Atyáéval: nincs koruk. Van ugyan egy találmány, az idő, amely megzavarja a mennyei változatlanságot az ok-okozatisággal és a történelem vonalszerűségével, de ezt a linearitást Isten ciklikussá tette egy ellentalálmánnyal.
Angyali karok. Részlet a firenzei Keresztelő Szent János kápolna kupolamozaikjáról; 13. század.
Ez Isten ellentalálmánya, mellyel saját találmányát semlegesíti: Bejelenteti, hogy Jézus lesz a Menny régense, ezért Lucifer angyal fellázad, ezért Lucifert kirúgják, helyette Isten embert teremt, Lucifer bosszúból megrontja az embert, de Jézus kiváltja az embert, ezért az áldozatáért az Atya a Menny régensévé nevezi ki Jézust, ezért Lucifer fellázad, ezért kirúgják stb.
Ezzel az ötlettel a történelmet sikerül körkörösé tenni, izolálni, elkülöníteni a Menny idő nélküli változatlanságától és öröklététől – csináljanak a bűnbe esett emberek és angyalok akármit ott a történelem körforgásában, aki jól viselkedik, azt ebből kimentjük, és annak többé nem lesz baja az idővel, a történéssel és a gondolkodással.
Angyali karok és Jézus. Részlet a firenzei Keresztelő Szent János kápolna kupolamozaikjáról; 13. század.
Tehát ha Jézus életkor(talanság)a és hatalma az Atyáéval megegyező, akkor miért kérdéses az iránta tanúsított tisztelet? Miért kell külön mondani? Ezek a feltételezéseink:
1. Az eposz narrátora Istent itt látszólag az angyalokhoz beszélteti, az angyalok erre megértően bólogatnak, hogy „rendben, tudjuk, hogy csak látszólag beszélsz hozzánk, mert valójában az emberekhez, az eposz olvasóihoz beszélsz, Atyánk, mert tudod, hogy Milton korában még él a középkor ethosza a vazallusi hűségről.”
Igen, a középkori Európában a hűbéresek hűséget esküdtek az uruknak, de nem esküdtek hűséget az uruk fiának. Ha az úr megöregedett, vagy hosszú időre elutazott, és át akarta ruházni az uralmat a fiára, akkor rá kellett venni a vazallusokat, hogy a fiúnak is esküdjenek hűséget. Szóval itt Milton ismét a földi társadalom mintájára rajzolja a Menny társadalmát, vagy ha tetszik, fordítva: az ősi mennyei feudalizmusból eredezteti a földi feudalizmust.
2. A történeti Jézus korának Istene vérivó viharisten, aki poligám, politeista, kegyetlen és bosszúálló (lásd: Ószövetség). A Milton koráig eltelt majd 1700 év csak szempillantásnyi idő, ez nem volt elég arra, hogy a kereszténység a tudattalan reflexeivel is elhiggye, hogy az Atya nem főisten, hanem Egyisten. Hiszen Zeusz, Ré vagy Odin is főistenek voltak; több isten esetén az a szokás, hogy van egy főnök, aki parancsol a többieknek. Ilyenek a patriarchális társadalmak vallásai.
Rubens: Az istenek tanácsa, 1624, forrás itt.
Az olvasó nyilván felfigyelt a 341. sor megszólítására, ahol Isten isteneknek nevezi az angyalokat. (Érdekes, hogy az Elveszett Paradicsomban a Sátán is égi isteneknek nevezi a bukott angyalait, mikor már valamennyien a Pokolban vannak.)
Milton itt az Ószövetség hangulatát idézi a 97. zsoltár 7. versével. Ez a vers így beszél az Istent imádó angyalokról: …meghajolnak előtte mind az istenek (Károli Gáspár fordítása). A narrátor úgy érzi, hogy az angyalok számára így könnyebb lesz Jézust az Atyával egyenrangú parancsnoknak tekinteni? John Milton itt is heterodox szabadgondolkodó.
Görög istenek Sandro Botticelli Tavasz című festményén a 15. század végéről (részlet); forrás itt.
Négyzetes kép a cikk elején: A firenzei Keresztelő Szent János kápolna mozaikja az angyali karokkal és rendekkel a 13. századból; forrás itt.
Kép a Facebookon: Sandro Botticelli Tavasz; forrás itt.
A versfordítás egyelőre munkaverzió.
A blog koncepciója itt olvasható.
Horváth Viktor