Már látszik, hogy a Sátánt semmi nem állítja meg, ezért Isten küldetéssel bízza meg Rafael arkangyalt: beszéljen a Kert lakóival, készítse fel őket a találkozásra, mert nekik még fogalmuk sincs a Gonoszról. Rafael rakétakilövésre emlékeztető indulása után nagy sebességgel közeledik a Menny kapujához, hogy azon át kijusson a Kozmoszba (5. ének):
…th' angelic Quires 251
On each hand parting, to his speed gave way 252
Through all th' Empyreal road; till at the Gate 253
Of Heav'n arriv'd, the gate self-opened wide 254
On golden Hinges turning, as by work 255
Divine the sov'ran Architect had fram'd. 256
…Kétfelől az angyali 251
karok szétválva engedtek utat 252
száguldásának az Empyreum 253
útján, majd a Menny kapujához érve, 254
az magától és szélesen kitárult 254
arany pántjain fordulva, ahogy 255
isteni munkával megkonstruálta 256
a fenséges Tervező.
Ezzel Rafael kijut (vagy bejut) a világűrbe, ahol már a csillagok között húz a Föld felé. Megigéző jelenet, de a kis terjedelme elgondolkodtató: a Pokol kapujának leírása sokszorosa ennek. Nézzük. A másik kapu kevésbé harmonikusan és csendesen, és egyáltalán nem mozgásérzékelő automatikával nyílik, mikor a Sátán kijut rajta (2. ének):
Forthwith the huge Porcullis high up drew, 874
Which but her self not all the Stygian powers 875
Could once have mov'd; then in the key-hole turns 876
Th' intricate wards, and every Bolt and Bar 877
Of massie Iron or sollid Rock with ease 878
Unfast'ns: on a sudden op'n flie 879
With impetuous recoile and jarring sound 880
Th' infernal dores, and on thir hinges grate 881
Harsh Thunder, that the lowest bottom shook 882
Of Erebus
és felrántotta a rostélyt, 874
melyet a Styx hatalmai együtt 875
sem mozdíthattak volna meg soha, 876
egyes-egyedül ő. Ekkor a kulcs 876
a zárrendszerbe akaszkodva fordul, 877
s a gránitkemény hevedereket, 878
acélrudakat könnyedén kioldja. 879
Kivágódik féktelen lendülettel, 880
rengő és morajló zsanérokon, 881
nyög és dörög a pokoli kapu, 881
hogy végső alapjáig megremeg 882
az Erebus.
A nyegle humorunk és frivol iróniánk itt kissé belénk dermed – ez az emberi aranykor vége.
A Pokol Kapuja – Simon Marmion, flamand illuminátor munkája a Getty Tondal kódexben (1475)
És a méretekről még csak ezután lesz fogalmunk:
She op'nd, but to shut 883
Excel'd her power; the Gates wide op'n stood, 884
That with extended wings a Bannerd Host 885
Under spread Ensigns marching might pass through 886
With Horse and Chariots rankt in loose array; 887
So wide they stood, and like a Furnace mouth 888
Cast forth redounding smoak and ruddy flame 889
Kinyitotta, de újra 883
bezárni meghaladta erejét; 884
a kapu szélesre kitárva állt; 884
akár átvonulhatott volna rajta 885
felfejlődött szárnyakkal, lobogók, 886
jelvények alatt, harci szekerekkel, 887
lovassággal egy egész hadsereg, 887
szórt alakzatban, olyan tágra nyílt; 888
s mint egy kohó torka, vörös tüzet, 889
tornyosuló füsttömeget okádott. 889
Szupernóva robbanás vagy gammakitörés energiája hasít bele a teremtés előtti őskáoszba.
Az arányok beszédesek – ötször akkora helyet kap a Pokol kapuja, mint a Mennyé. Mindenkit jobban érdekelnek a borzalmak, mint a harmónia. Persze, John Milton nem spórol a cukorszirup bevonatú mézes-marcipánnal, amikor a Menny vagy Paradicsom tökéletességét írja le. De ezek a részek nem közelítik meg az infernális szcénák leírásának erejét és terjedelmét. A kapu kérdés olyan, mint cseppben a tenger – az egész szövegben így aránylik a Menny a Pokolhoz és a szintén rettenetes őskáoszhoz.
A nyugati művészet a veszteségé; a modernitás irodalma az anómiás állapotok művészete – lehet a közeg regény, dráma vagy líra. Az antik regények és a középkori kínai mesék még jól végződtek, aztán minden felgyorsul, szekularizálódik, elidegenedik és specializálódik, kiderült, hogy állandó érték nem létezik, hogy az intézményeink, hiteink, eszméink és más fantazmagóriáink ellenünk fordulnak saját magunk által, és ekkortól már nem a harmónia érdekes, és nem is a hiánya, hanem a horror – A per, Godot-ra várva, 1984.
Auguste Rodin: A Pokol kapuja (1913)
Milton a veszteséget elfogadó, megbékélt és jövőbe tekintő emberrel zárja a művét (ahogy a nyomán haladva Madách is), de a szöveg terjedelmi arányai azt reprezentálják – ami van. Olyannyira, hogy még a szépség is ebben a vanban mutatkozik meg – és ez a van: a válság.
Horváth Viktor